Alle bedrifter vil vokse. De forstår at det ikke er noe alternativ å forbli liten. Enten så vokser du, eller så er det takk og farvel.
Undersøkelser viser at vekst er det viktigste satsningsområdet i 2020 for toppledere. Det er spesielt viktig når de økonomiske pilene stadig peker oppover. Ifølge Morgan Stanleys 2020 Global Macro Outlook vil global BNP øke med 3,4 prosent innen utgangen av 2020. Det er oppløftende nyheter for alle bedrifter over hele verden.
Dette er bare et av flere utviklingstrekk som driver bedriftene til mer vekst. Det er ikke bare ønsker om økt profitt og større markedsandeler som skaper vekstambisjonene. CEO Today forteller at bedrifter som vokser også kan tilby flere relevante produkter. De jobber mer smidig og innovativt. De får mer lojale kunder. Og de tiltrekker seg de beste ansatte.
Men vekst er ikke bare lovende og gir økt omsetning. Det er også risikabelt, fordi det ofte innebærer økte kostnader. Så hvordan vokser du sikkert og sunt? Hvordan unngår du at vekstboblen sprekker og heller sørger for en langsiktig vekstreise!
Akkurat dét får du svar på i denne artikkelen. Hvordan du kan vokse sikkert, ansvarlig og effektivt.
8 tips for sunn vekst
Sunn vekst kan være en utfordring. Men den er som andre utfordringer. Du kan akseptere den eller du kan overvinne den. Valget er ditt. For det er til syvende og sist dine valg som avgjør bedriftens suksess.
Her får du åtte strategier for hvordan du kan skape og ivareta sunn vekst.
1. Invester i de beste menneskene
Bedriftens framtid avhenger mye av dine ansatte. Å ansatte og beholde flinke folk er nøkkelen til vekst i bedriften. Grunnleggeren av Virgin Group, Sir Richard Branson, er kjent for å ha sagt dette på en treffende måte:
“Kunden kommer ikke først. Ansatte kommer først. Tar du vare på dine ansatte, vil de ta vare på kundene.»
De flinkeste menneskene har ambisjoner og driv nok til å skape vekst, og hele tiden øke posisjonen til merkevaren. De kommer ofte opp med nye løsninger på gamle problemer. Og de bryr seg om kundene som sine egne.
Ta en god kikk på de ansatte du har i dag. Fyll på og tilfør nytt liv i de teamene som har stoppet opp. Se etter veksttalenter som er gode på å tiltrekke seg og betjene kunder. De som ser etter nye muligheter og skaper vekst av dem.
2. Kommunikasjon er ALLTID viktig
Vekststrategier påvirker bedriftens kultur og verdier. Sørg for at du er åpen om beslutninger, planer og strategiske valg. Er alle kjent med de samme ambisjonene?
Vær kritisk rundt hvordan beslutningene tas i bedriften din, og hvem som tar dem. Kjenner folk til hvorfor tiltak blir satt i gang? Bryr de seg om det?
For at dine ansatte skal gi deg det beste av seg selv, må de forstå hvorfor dere gjør som dere gjør, eller hvorfor det kommer endringer. Kommunikasjon er utrolig viktig på alle arenaer, det være seg blant aksjonærer, direktører, ledere, teamledere eller ansatte.
Vær åpen og ta transparente beslutninger. Gjør planene kjent. Inkluder de ansatte i beslutningsprosessene. Da snur du dem bort fra tankeganger som «Jeg er her kun for lønna» og får dem heller til å tenke «Jeg er her for å skape vekst».
3. Bli kvitt all form for silo-tankegang
Det er ikke noe nytt at silo-jobbing ikke er særlig lurt. Det tar ganske enkelt livet av businessen.
Her er noen eksempler på silo-tankegang: ikke dele informasjon, ha forskjellige prosesser, ha forskjellige mål. Det skader både interne prosesser og gode kundeopplevelser. Men verst av alt, så tar det knekken på all tillit.
Klarer du å kvitte deg med silo-mentaliteten unngår du ineffektive og overflødige prosesser og roller. Du slipper også meningsløse maktkamper om eierskap og ansvar. Da får du en enhetlig og samstemt organisasjon. Når venstre hånd vet hva høyre hånd gjør, så kan dere vokse over tid, på en strukturert og organisert måte.
4. Tenk innovasjon og bruk verktøy som sparer tid og kostander
I en ny studie fra Accenture Technology heter det at “smidighet setter fart på veksten, mens innovasjon er drivkraften som lar deg nå målene.” Studien slår fast at så mange som 90 prosent av ledere innser at IT-drevet innovasjon er kritisk for vekst og overlevelse.
Vi lever i digitaliseringens tidsalder, hvor innovasjon og digitale teknologier leder an i utviklingen. For å vokse på en sunn måte må du investere i nye digitale løsninger som hjelper deg å:
- samkjøre kommunikasjonen
- organisere og automatisere prosesser
- sentralisere datalagring og deling av informasjon
- øke produktiviteten og få fart på salget
- kjenne behovene til alle kundene dine og betjene dem enda bedre
- analysere prestasjoner og resultater
- samle og lagre data trygt og sikkert
Alt dette vil gjøre hver handling mer effektiv og kostnadsbesparende. De riktige verktøyene må være på plass og de må kunne skaleres til å passe bedriftens behov.
5. Planlegg veksten og finn ut hvor mye den koster
Vekst uten strategi er en oppskrift på fiasko. Du må ha kontroll på veksten og ha en plan for kortsiktige og langsiktige ekspansjoner.
Det er veldig fristende å utvide kundebasen raskt og få opp omsetningen. Men det er neppe sunt, fordi hvis du ikke tjener penger, har du ikke nok likviditet. Og da kan det fort ta slutt.
Historien om WeWork er en god illustrasjon av dette poenget, om hvorfor vekst for enhver pris er en kontraproduktiv tankegang. Fra å være en ettertraktet og høyt priset «enhjørning» gikk det plutselig raskt galt for WeWork, som er en startup innen kontorfellesskap.
Bedriften hadde eksponentiell vekst og trakk til seg velstående investorer. Allikevel kunne de ikke balansere omsetning og kostnader, og var egentlige aldri lønnsomme. I tillegg tok de finansielle og økonomiske beslutninger på tynt grunnlag. Resultatet var at de falt i verdi fra 450 milliarder til 190 milliarder, og tusenvis mistet jobben.
Flere har innsett at vekst uten lønnsomhet og tradisjonell business-tankegang er snarveien til fiasko. Det har gjort at raskt voksende selskaper som Uber, Lyft og Revolut har roet ned den raske veksten og blitt mer varsomme i sine ekspansjonsplaner.
Du trenger en god plan, et solid budsjett og en tankegang som sier «lønnsomhet først». Du trenger også å styre etter KPIer, måle resultatene innen flere områder og lage prognoser for omsetningen.
Hva er din eksisterende og framtidige omsetning? Hvordan måler du inntekter og kostnader? Har du nok penger til å ansette nye folk, kjøpe ny programvare eller dekke ekstra kostnader? Hvordan måler du aktiviteter, og hvordan hver enkelt av dem bidrar til veksten?
Det er mange spørsmål du skal stille. Mye du skal følge med på. Men husk én ting, og det er at vekstplaner aldri skal gå utover god forretningsskikk, samfunnet, miljøet eller de ansatte.
Derfor må du ha både en umiddelbar handlingsplan og en langsiktig strategi. Begge deler er forutsetninger for sunn vekst.
6. Velg kundene dine med omhu, og sørg for å beholde dem
Ikke selg is til eskimoene. Eller selg hva som helst til hvem som helst. Vit hvem som er dine beste kunder og hold fokuset på dem.
Når du har et krystallklart bilde av målgruppen din, kan du ta presise beslutninger og effektive taktiske grep, som hjelper deg å vinne nye og beholde eksisterende kunder. Du bør konsentrere deg om de som virkelig trenger produktene dine, og som er villige til å forplikte seg. Da skaper du verdier som varer over tid.
Å velge de riktige kundene er selve grunnlaget for sunn vekst, fordi de passer perfekt til det du selger. Og en gjentakende salgsprosess gir deg frihet til å skalere forretningsmodellen. Verre er det ikke.
Når du konsentrerer deg om gjentakende business og skaper lojale kunder, vil bedriften din vokse på en sunn måte. Ha jevnlig kontakt med kundene, så forstår du vanene og atferden deres. Da kan du foregripe behovene og la deg inspirere av oppfatningene deres for å gjøre produktene og tjenestene dine bedre.
Langsiktige kunderelasjoner er ensbetydende med langsiktig business. Kundelojalitet bør være ditt fremste forretningsmål.
7. (Re)definer verdiforslaget ditt
Når du startet opp hadde du en konkret idé om hva som var unikt med det du skulle levere, og hvilken verdi det skapte for kundene dine. Etter en stund er det ikke sikkert at du lenger kan svare like godt på følgende spørsmål:
- Hva er det med ditt produkt eller din tjeneste som er bedre enn andres?
- Hvordan skiller du deg fra konkurrentene dine?
- Gjør det en forskjell for målgruppene dine? Ser de verdiene av det du tilbyr?
Hvis du sliter med å svare på disse spørsmålene, bør du legge alt annet til side og evaluere verdiforslaget ditt på nytt. Det kan synes som om du har mistet identiteten din, og dermed også relevansen.
Du må ha en fullgod forståelse av hva som virkelig er dine konkurransefortrinn. Hvorfor du er best i det du holder på med. Bare da tåler du forandringer og angrep fra konkurrentene.
Bli bevisst på hva du er best på, og vis det klart og tydelig i all interaksjon med potensielle og eksisterende kunder. Vis det også i bedriftens kjerneverdier og i merkevaren.
8. Styrk merkevaren
Vekst forutsetter en tydelige stemme, en tydelige merkevare. Du trenger å snakke med kundene dine på en unik og enhetlig måte. Da må du utvikle en særegen kultur, du må forme verdiene dine og definere USP-ene dine.
En sterk merkevare gjør det mulig å:
- skille seg fra konkurrentene
- knytte emosjonelle bånd til framtidige og eksisterende kunder
- skape en solid og selvsikker følelse rundt tilbudet ditt til markedet
En solid merkevare skaper også et stabilt fundament for bedriften din i et miljø med raske skifter drevet av vekst. Merkevaren er identiteten som garanterer for et langt liv for bedriften, fordi kunder normalt foretrekker langsiktige forhold til sterke merkevarer. En sterk merkevare er med andre ord den viktigste vekstdriveren.
Omfavn den sunne veksten
Selv som vekst er skremmende bør du overvinne fristelsen til å forbli liten. For den langsiktige gevinsten oppveier den kortsiktige risikoen.
«Ikke vær redd for hva som kan gå galt, bli heller inspirert av alt det som kan gå bra.» Tony Robbins
Det er flere ting du kan gjøre for å unngå uforsvarlig risiko. Du må forstå dine vekstmål og tiltak. Du må omfavne innovasjon. Du må bevege deg framover med en plan og et budsjett. Og du må ha med deg et team som deler dine ambisjoner. Det siste du må gjøre er å gjøre bærekraft til kjernen i virksomheten, da vil bedriften vokse på en sunn og pragmatisk måte.
Ta kontakt for å lære mer om hvordan SuperOffice kan hjelpe deg å vokse sunt.