Spør en hvilken som helst selger om hva som er deres største utfordring. Nesten alle vil svare at de ikke har nok leads.
Normalt er det markedsavdelingens jobb å genere leads til selgerne. Allikevel er det bare 27 % av B2B-leads som selgere får fra markedsførere som er kvalifisert, ifølge en rapport fra MarketingSherpa.
Siden de får mindre enn en tredjedel fra marked er det ikke rart at selgerne selv må skaffe seg leads for å opprettholde en full pipeline.
Selgerne vet godt at jo flere leads de genererer, jo større sjanser har de for å nå salgsmålene. Hvert eneste prospekt er en mulighet.
Her er noen metoder selgere normalt bruker når de leter etter leads:
- De kjøper lister med potensielle kunder og ringer kalde samtaler.
- De deltar på arrangementer som bransjemesser, konferanser og utstillinger, hvor de kan treffe personer som er interessert i produktene og tjenestene deres.
- De spør om eksisterende kunder kan anbefale dem.
- De henger seg på diskusjoner og skaper dialog i sosiale medier med personer som er interessert i det de tilbyr.
- De kontakter tidligere eller tapte kunder for å selge på nytt eller reaktivere salg.
Dette er vel og bra, men det finnes også en annen lett tilgjengelig kilde som kan generere leads, nemlig bedriftens egen webside. Problemet er bare at mange selgere dessverre går glipp av denne muligheten.
En gullgruve med leads rett foran deg
For å ta de dårlige nyhetene først: 95 % av de besøkende på websiden din legger ikke igjen noen spor etter seg.
Det betyr at bedriftens flotte og dyre webside ikke hjelper deg noe konkret med salg av produktene og tjenestene dine. Fordi besøkende kommer og går uten at du vet noe om dem.
Samtidig skjer det mye bak all denne anonyme webtrafikken. Kjøpere evaluerer og velger sine leverandører. Også B2B-kjøpere har blitt stadig mer uavhengig av selgere i sin kjøpsbeslutning, i takt med økt bruk av internett.
Visste du at:
- 95 % av B2B-kjøpere gjør research på leverandører online før de handler,
- 45 % av potensielle kjøpere ønsker å definere behovene sine selv og vurdere løsninger på egen hånd før de i det hele tatt møter eller snakker med selgere,
- 57 % kjøpsprosessen allerede er gjennomført når en selger kommer på banen?
Det betyr at du har liten eller ingen mulighet til å påvirke valgene deres mens de undersøker og favoriserer leverandører online.
Du trenger å identifisere de som besøker websiden din og vite hva de ser på. Da vil du få kontroll på salgsprosessen igjen.
Leadexplorer for SuperOffice er appen som løfter sløret av den anonyme webtrafikken og gjør ukjente besøkende om til reelle salgsmuligheter.
Ta informerte beslutninger om nye salgsmuligheter
Sannheten er at de fleste selgere ikke vet om deres potensielle kunder har gjort research om dem før og hva slags informasjon de lette etter.
Derfor ender selgerne opp med å ringe kaldt og gjette hva deres leads er ute etter.
Leadexplorer er en app fra eMarketeer som fjerner bindet for øynene dine. Blant webtrafikken vil du finne akkurat de som er interessert i det du tilbyr. Appen er laget for travle selgere som setter pris på effektive og presise aktiviteter. Leadexplorer hjelper deg å ta informerte beslutninger om nivået på engasjement hos et nytt lead. Samtidig kaster den nytt lys over interessene til dine eksisterende kunder.
Her er en mer detaljert beskrivelse av hva Leadexplorer for SuperOffice kan hjelpe deg med, rent konkret:
Hvem kikker?
Appen sporer og identifiserer bedriftene som har besøkt websiden din. Du får full oversikt over hvem som har vist interesse og du kan analysere trendene i webtrafikken i større skala.
Varme eller kalde?
Den viser også hva de kikket på, hvor lenge og hvilken informasjon de vendte tilbake til. Det gir deg et klart bilde av deres engasjement og atferden deres. Med disse dataene kan du lage en liste med de mest lovende mulighetene og være mer presis i salgsframstøtene.
Dialog i sanntid.
Leadexplorer gir deg beskjed om noen er på websiden din akkurat nå. Så hvorfor ikke utnytte sjansen og smi mens jernet er varmt? Du kan starte en live chat, bruke et webskjema de kan fylle ut eller ringe dem på det rette tidspunktet.
Sjekker databasen din.
Leadexplorer er sømløst integrert med SuperOffice CRM. Hvis prospektet allerede finnes i databasen din gir appen deg beskjed og viser deg informasjonen du har om dem. Hvis prospektet ikke finnes i CRM-systemet ditt kan du legge det til med ett klikk.
Innholdsrike bedriftsprofiler.
Appen samler sammen tilleggsinformasjon fra flere kilder og databaser. Dermed får du mye kunnskap om hver enkelt bedrift, og du kan trygt gå inn i et salgsmøte eller gjøre en vinnende salgssamtale.
All salgsinfo på ett sted.
Hvis bedriften som besøkte webside din allerede er i din SuperOffice database vil Leadexplorer gi deg full oversikt med alle salgsdata: eier av prospektet, totalsalg på kunden, åpne salg og siste salgsmulighet.
Ekstra turbo for salget.
Appen viser deg hva eksisterende kunder kikket på, noe som øker sjansene for mersalg og kryssalg. Hvis de har vist interesse for noe er det sikkert et behov de har. De bare vet det ikke ennå.
Gjør websiden om til en salgssentral
Websidetrafikk er nesten som svart materie å regne. Vi vet at det finnes, men ingen kan se det.
Leadexplorer avslører det hele og du kan bruke appen til å generer det “alle” vil ha: leads som er mottakelige. I tillegg kan du ta bedre vare på dine eksisterende kunder.
Appen kan brukes direkte inne fra SuperOffice CRM og det tar bare noen minutter å komme i gang. Leadexplorer er et intuitivt salgsverktøy som presenterer dataene visuelt og lettforståelig, i et moderne grensesnitt. Det hjelper deg å selge mer.