Er dere blant de 68 % av markedsføringsavdelinger som har fått budsjettet sitt redusert?
Det er tøffe tider for markedsførere nå, på grunn av den økonomiske ustabiliteten som råder.
Mange bedrifter reagerer på usikre forhold med å kutte i markedsføringsbudsjettene, selv om HBR mener dette ofte kan være en «ryggmargsrefleks» som er «feilslått».
På tross av dette har markedsføringsbudsjettene falt til bare 9,1 % av samlet inntekt i 2023, ned fra 9,5 % året før.
Imidlertid kan markedsføring drive den økonomiske motstandsdyktigheten i en bedrift når den gjøres på riktig måte, og markedsføringsavdelinger som tenker fremover, har mulighet til å investere budsjettene sine i langsiktig vekst.
Er du klar for å vinne kampen mot krympende budsjetter, minskende ressurser og de stadig økende forventningene til markedsføringen – og få inntektene til bedriften din til å vokse?
Da bør du lese videre, for denne artikkelen gir en oversikt over hvordan markedsføringsteamet ditt kan bidra til å øke inntektene til bedriften din – selv om dere har fått budsjettet redusert eller har færre ressurser.
5 måter markedsføringsteam kan bidra til inntektsvekst
Vi går gjennom strategier du bør vurdere å bruke og praktiske taktiske grep du kan bruke, for å bidra til å øke inntektene for bedriften din.
Men la oss begynne med å konsentrere markedsføringsinnsatsen din mot de rette menneskene.
1. Definer og fokuser på din ideelle kundeprofil
En ideell kundeprofil (ICP) er en kritisk del av markedsføringen.
Får du dette riktig, vil du ha et klart bilde av hvem som mest sannsynlig vil kjøpe produktet ditt, bli værende som langsiktige kunder, og være mest lønnsomme å betjene.
Et fokus på ideelle kundeprofiler kan ha en stor innvirkning på inntektsvekst
Grunnen til det er at 71 % av bedriftene som regelmessig overstiger sine inntekts- og leadmål, bruker ideelle kundeprofiler som en sentral del av sine salgs- og markedsføringsprosesser.
Utfordringen er at markedsførere har en tendens til å bruke ressurser til å skape leads av dårlig kvalitet, der 50 % vanligvis passer dårlig for din organisasjon.
Nå som markedsføringsbudsjettene presses og markedsføringens effektivitet i økende grad blir gransket, har målsetningen for markedsføringsteamene endret seg.
Det handler ikke lenger om å skape en hvilken som helst interesse for produktet ditt, det handler om å skape den riktige typen interesse fra de ideelle kundene dine.
Når du finner din ICP, vil det hjelpe deg med å bestemme hvilke typer kampanjer, taktikk og tilnærminger du bør bruke for å få maksimalt ut av markedsføringsbudsjettet ditt.
2. Gå gjennom CRM-dataene dine
Det er slik at 57 % av markedsførere tror at de ikke har nok informasjon til å konstruere effektive ideelle kundeprofiler – men de kan ta feil!
Alt du trenger å vite om hvem idealkundene dine er og hvordan du retter deg inn mot dem, finner du i CRM-løsningen din.
Spør deg selv om følgende når du går gjennom dataene i CRM-en din:
- Hvilke er de mest lønnsomme og vellykkede kundene du har nå?
- Hvor kom leadene fra da du opprinnelig signerte dem?
- Hvor mange ICP-leads genererte du gjennom de siste markedsføringskampanjene dine?
Ut fra dette kan du finne endringene du må gjøre for å få øke andelen ICP-leads – og på den måten bidra til vekst i inntektene.
Men når du skaper disse ICP-leadsene: hva mer kan du gjøre for å støtte salget?
3. Skap og del det riktige innholdet med salgsteamene
Som markedsfører må du ikke bare tenke på å skape innhold for å tiltrekke deg noen slik at de blir en lead.
Hvis du virkelig er opptatt av å bidra til inntekstveksten i betydelig grad, bør du tenke over hvordan du kan hjelpe salgsteamet ditt med å føre den potensielle kunden gjennom salgspipeline.
Nå som B2B-kjøpere går gjennom minst 57 % av kjøpsreisen selv (altså uten innblanding fra en salgsrepresentant), kan markedsføringsinnhold være avgjørende for salget også.
Én flott måte å få til dette på er ved å skape relevant innhold spesielt for hver av de ideelle kundeprofilene dine og de nøkkelpersonene som tar kjøpsbeslutningen.
Dette “kundereise-markedsføings”-materialet kan inneholde, men er ikke begrenset til:
- Brosjyrer og produktark rettet mot forskjellige interessenter
- Case-studier fra lignende kunder
- Salgspitcher, presentasjoner eller annet hjelpemateriell
- Personlig markedsføringskampanjer via e-post
Du kan deretter laste opp alt det relevante innholdet direkte i CRM-systemet ditt, slik at du kan dele det med salgsteamet for å hjelpe dem med å lande flere ICP-salg.
Imidlertid behøver ikke innhold å bety dokumenter og presentasjoner. Markedsførere som lykkes, tenker bredere når det gjelder innhold.
4. Ha arrangementer spesifikt rettet mot dine ideelle kunder
80 % av B2B-kjøpere foretrekker å finne informasjon om produktet ditt gjennom innhold, fremfor gjennom annonsering.
Problemet er at selv det mest velskrevne innhold ikke er like engasjerende som å høre på noen snakke eller å ha en samtale med dem.
Så smarte markedsførere skaper arrangementer som er rettet spesielt mot idealkundene, som komplement til kundecaser, salgspitchene og produktarkene de allerede har produsert.
Ved å lage fokuserte arrangementer, enten dere møtes ansikt til ansikt eller på nett, skaper du innhold som griper mottakeren, møter nøyaktig de behovene ICP-en din har og overbeviser dem slik at de kjøper.
For bedre å kunne fokusere på å promotere arrangementet ditt til rett publikum kan du bruke CRM-systemet til å lage segmenterte lister over leads og kundeprospekter.
Derfra kan du også bruke CRM-systemet til å sende ut e-postkampanjer der du inviterer disse spesielt utvalgte kontaktene til arrangementet ditt og spore engasjement og oppmøte hos dem.
Selvfølgelig er det ikke bare nye prospekter du kan ta sikte på med ICP-kampanjer.
Mange av de eksisterende kundene dine vil også matche den ideelle kundeprofilen din, og de er kanskje en uutnyttet kilde som du også kan markedsføre mot.
Mot disse gruppene av eksisterende kunder kan du også bruke metoder som retargeting-reklame til å promotere arrangementene dine og markedsføre muligheter for mersalg eller kryssalg overfor dem.
Uansett hvilken fremgangsmåte du velger er det viktig å måle effektiviteten på riktig måte.
5. Utnytt og forbedre egne markedsføringskanaler
51 % av markedsførere forklarer at de bruker 8 eller flere kanaler som en del av sin markedsføringsstrategi, sammenlignet med en annen undersøkelse som fant at 52 % bruker bare 3-4 markedsføringskanaler.
Typiske markedsføringskanaler kan være alt fra annonser med betaling per klikk til sosiale medier, men det er tre hovedkanaler som du eier og som du bør fokusere på:
- Nettsted
- Markedsføring via e-post
- Automatisering
Disse egne kanalene er viktige – for ikke bare har du full kontroll over dem, men også fordi potensielle kunder som bruker dem allerede kjenner deg, liker deg og stoler på deg
Ved å gjøre disse kanalene større og bedre kan du øke markedsføringens bidrag til inntektsveksten betydelig, ved å skape flere leads og bidra til å gjennomføre salg.
Men hva bør du gjøre for å bruke og forbedre dine egne markedsføringskanaler
Nettsted. Det er ikke nok å ha et statisk nettsted. Du må få det til å fungere for deg for å kunne tiltrekke interesse fra relevante prospekter som matcher din ICP.
Det er flere spørsmål du bør stille deg selv for å kunne maksimere potensialet til nettstedet ditt, blant annet:
- Ta deg tid til å se grundig gjennom nettstedet ditt. Stemmer budskapet med den ideelle kundeprofilen din?
- Hva med kontaktskjemaene og skjema for demo – er de enkle å bruke? Innbyr de til å bli fylt ut?
- Har du gitt prospektene nok relevant innhold ved hvert trinn på kundereisen?
- Hva mer kan du gjøre for å få flere kvalifiserte leads som møter din ICP?
Ved å tenke nytt om tilnærmingen din til nettstedet ditt og nettskjemaene, kan du øke sjansene dine for å generere og avslutte kvalifiserte leads som bidrar til betydelig inntektsvekst.
E-post er et av de mest kraftfulle verktøyene en markedsfører har til disposisjon. Men i forhold til kanaler som sosiale medier blir e-post ofte valgt bort, da det oppleves som «gammeldags».
Sannheten er imidlertid at e-post gjennomsnittlig blir åpnet i 21,33 % av tilfellene på tvers av alle bransjer, mens 64 % av alle personer åpner velkomst-e-poster.
Du kan utnytte og forbedre måten du bruker e-post i markedsføring på flere måter for å øke inntektene. Blant disse er:
- Gå gjennom kampanjene du har nå. Hva slags e-poster sender du? Skaper de konverteringer?
- Hvem sender du e-poster til? Hvor ofte sender du dem?
- Har du segmentert e-postlistene dine slik at du sender målrettede meldinger?
- Er det behov for å optimalisere eller forbedre innholdet?
Med automatisering kan du sende personlig tilpassede markedsføringskampanjer og opplevelser som «alltid er på» og jobber for deg «døgnet rundt» og pleier leads.
Men når du har e-postadressen til et prospekt: Hva kan du gjøre for å bidra til inntektsøkning?
Prøv å stille deg selv følgende spørsmål for å sikre at du får mest mulig ut av automatisert markedsføring og utnytter mulighetene det gir til å styrke inntektsøkningen:
- Har du konfigurert personlig tilpassede, automatiserte kampanjer for hver unike ICP eller nøkkelperson?
- Har du tatt hensyn til hvilken del av kjøperreisen publikumet ditt befinner seg i og tilpasset innholdet og tilnærmingen i henhold til dette?
- Stemmer takten i automatiseringssyklusen din med tankegangen hos publikumet ditt og gjennomsnittslengden på salgssyklusen i din bransje?
- Hvilke typer automatiserte kampanjer har du prøvd? Kan de forbedres eller optimaliseres?
Det kan virke vanskelig å holde styr på forholdet mellom nettskjemaer, e-poster og automatisering, men ingen grunn til bekymring – det er her teknologien kan hjelpe deg.
CRM-systemer, som SuperOffice, kan hjelpe deg med å få mest mulig ut av markedsføringskanalene dine, inkludert automatisering.
Dette er takket være kraftfulle webskjema-, e-post- og automatiseringsverktøy som hjelper deg med å optimalisere markedsføringskampanjer og studere resultatene i sanntid.
Slik kan en CRM-plattform hjelpe markedsførere med å øke inntektene
Som markedsfører bør du fokusere det meste av innsatsen på ICP-en din.
Det vil hjelpe deg med å:
- Maksimere effekten du får ut av markedsføringsbudsjettet ditt
- Få flere av de riktige øynene til å se på ditt nettsted og innhold
- Få flere leads fra idealkunder
- Øke sjansene for salg og for å beholde kundene
- Bidra direkte til inntekstvekst
Imidlertid må du ha de rette verktøyene på plass som en støtte for å treffe de rette gruppene av mennesker, lansere kampanjer og måle resultater.
En CRM-plattform kan hjelpe deg med å administrere sterkt målrettede markedsføringskampanjer mot din ICP, som fører til resultater i form av salg og økte inntekter.
Uten CRM vil det være vanskelig å forstå hvem de ideelle kundene dine er og måle hvor vellykket ICP-kampanjene dine er, og du kaster bort tid på leads av lav kvalitet.
Med SuperOffice CRM kan du:
- Sette sammen et stadig oppdatert bilde av din ICP og spore innsatsen for å treffe dem
- Dele innhold av riktig type, som hjelper salgsteamet ditt med å gjennomføre salg
- Kjøre kampanjer designet for å treffe din ICP og øke inntektene
- Overvåke hvordan markedsføringskampanjene dine fungerer og påvirker salget
Er du klar for å få flere kvalifiserte leads i din pipeline og bidra til vekst i inntektene med SuperOffice CRM?
Bestill en demo av SuperOffice CRM i dag, og se hvordan du kan administrere alle dine salg og leads og aktiviteter for markedsføring fra én og samme CRM-plattform.