Nyhet! Marketing automation i SuperOffice CRM.
Les mer 👉 her! 

Marketing automation i SuperOffice CRM!

5 feil du bør unngå i e-postmarkedsføring

 Illustrasjon med brennende brev og brannslukningsapparat

E-postmarkedsføring er den mest effektive marketing-kanalen.

Det er nettopp derfor de fleste bedriftene gjør det.

Så blir det da også sent over 294 milliarder e-poster hver dag.
Det betyr at du må skille deg ut når bedriften din sender e-poster til kundene. Din e-post må stå ut blant hundrevis av andre som kundene vil motta den samme dagen som du sender din.

Det krever tid og ressurser å sende en e-postkampanje. Da er det viktig at dere ikke kaster bort krefter på e-poster som ikke blir åpnet, lest eller respondert på.

Her får du hjelp til å unngå fallgruvene mange bedrifter gjør når de starter å kommunisere med kundene sine på e-post. Nedenfor har vi listet opp de 5 vanligste feilene innen e-postmarkedsføring. La oss starte med avsenders navn.


1. Sende fra ikkesvar@dittdomene.no

Ikkesvar@ eller noreply@ som avsenderadresse er lite imøtekommende og lite velkomment. Sender du en e-post fra en av disse bør du ikke bli overrasket om åpningsraten er lav.

Faktisk er avsenders navn hovedgrunnen til at e-poster blir åpnet.

reasons-why-people-open-an-email.png
Send alltid e-poster fra en adresse som kundene dine kan svare til. Ta også alltid med telefonnumre og linker til profiler på sosiale meder. Da hjelper du dem å kontakte deg, hvis de har spørsmål.

Hvis du er administrerende i et stort selskap er det sikkert ikke du som sender ut e-postene til kundene. Du er uansett en person som folk i bransjen kjenner til. Selv om e-postene ikke skrives av deg selv har det en verdi at de sendes fra et gjenkjennbart navn.

Å sende e-postene fra en person som jobber i selskapet kan faktisk være et konkurransefortrinn, siden 89 % av alle e-postkampanjer sendes fra bedriftens navn.

2. Ignorere mobil

Ifølge Constant Contact åpnes 61% av alle e-poster på en mobil.

email-open-rates-by-device-2018.jpg
I tillegg er frekvensen høy.

Mer enn 40 % av mobilbrukerne sjekker e-posten 4 ganger eller oftere hver dag. Det betyr at mobilvennlig e-post-design ikke er nice to have. Det er en nødvendighet.

Allikevel viser det seg at 1 av 5 e-postkampanjer ikke er tilpasset mobil, ifølge vår egen undersøkelse blant 1000 B2B-bedrifter.

Hvis e-postkampanjen din ikke er laget for mobil vil ikke folk lese den, uansett hvor relevant budskapet ditt er.

3. Samme budskap til alle

Relevant markedsføring er den mest effektive.

Å bruke samme oppskrift for alle fungerer ikke lenger.

Budskapet ditt må være relevant for mottakeren. Administrerende direktører har ikke de samme utfordringene som sluttbrukere. Du bør justere budskapet etter hvem som er publikummet ditt.

Dessverre er bare 11 % av e-postkampanjene segmentert. Det gir deg mulighet til å skille deg positivt ut.

Segmentering kan gjøres komplisert, men det kan også gjøres enkelt. Du trenger bare dele listen din inn i grupper og tilpasse budskapene til hver enkelt mottaker. Da vil du oppleve høyere klikkrater og mer engasjerte kunder.

Her er noen forslag:

  • Lokasjon
  • Jobbtittel
  • Bransje
  • Bedriftsstørrelse
  • Interesser

4. Lager for kompliserte e-poster

Ett budskap med ett klart handlingsalternativ krever lite av mottakerne. Enten responderer de på e-posten din, eller så gjør de det ikke.

Hvis du har unngått feil nummer 3 over vil de oppleve e-posten din som relevant. Da vil de mest sannsynlig handle. Det gir deg mer webtrafikk, registreringer eller salg.

Hvis du derimot har flere valgmuligheter i samme e-post krever du mer tankevirksomhet av mottakerne. Mer tankevirksomhet kan skape mer usikkerhet og sjansene blir mindre for at de kjøper. Det kalles valgfrihetens paradoks.

I vår egen undersøkelse var det gjennomsnittlige antallet call to action (CTA) i en e-postkampanje 3,3.

Ytterpunktene er faktisk e-postkampanjer med ingen CTA på den ene siden og kampanjer med mer enn 10 CTA på den andre siden.

number-of-cta-per-email-campaign.png
Når det gjelder e-postmarkedsføring er det store trikset å gjøre ting enkelt.

Et tydelig og relevant budskap som leder til én landingsside hvor det er enkelt for kundene å kjøpe av deg.

5. Gjemme bort lenken til avmelding

Noen ganger registrerer folk seg som mottakere av e-postene dine, men så ønsker de å melde seg av etter 1 eller 2 ganger.

Det er 2 måter du kan gjøre dette på:

  1. Gjøre det enkelt å finne lenken til avmeldingen.
  2. Gjemme lenken til avmeldingen i footeren.

Med det første alternativet gjør du det enkelt for kundene når de ikke ønsker å motta e-postene dine. Med det andre skaper du ofte mye frustrasjon, og det kommer ikke til å få dem til å handle hos deg.

Vårt råd er å ikke gjemme bort lenken. Når de først har meldt seg av må du respektere det og slutte å sende dem flere kampanjer. Hvis ikke kan du få GDPR-bøter.

Konklusjon

E-postmarkedsføring er fremdeles dem mest foretrukne kommunikasjonskanalen. Det er en strategi som i mange sammenhenger utkonkurrerer andre kanaler.

Følger du tipsene i denne artikkelen unngår du feilene mange andre gjør, og får flere konkurransefortrinn.

En kritisk feil er å rapportere etter feil nøkkeltall. Last ned vår guide til KPIer for e-postkampanjer . Der lærer du hvilken statistikk du bør rapportere etter og ikke minst hva du kan gjøre for å forbedre tallene.

Vil du ha mer nytt innhold i innboksen?

Registrer deg for vårt nyhetsbrev og lær hemmelighetene om hvordan vi har hjulpet vekstselskaper å få mer omsetning ut av kunderelasjonene.