Nyhet! Marketing automation i SuperOffice CRM.
Les mer 👉 her! 

Marketing automation i SuperOffice CRM!

Hvordan lage en strategi for e-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring overgår alle andre markedsføringskanaler når det gjelder å generere inntekter.

I en studie gjennomført av Webmarketing123 sier 1 av 3 B2B-markedsførere at e-postmarkedsføring er den kanalen som har størst positiv innvirkning på omsetningen - noe som gjør den til en tydelig vinner, og nesten dobbelt så effektiv som den neste beste markedsføringskanalen (SEO).

E-postmarkedsføring kan generere fantastiske resultater. Men det kommer også med noen utfordringer du må tenke på.

En av de største utfordringene, ifølge selskaper som jobber med e-postmarkedsføring, er at mottakeren ser på e-posten som spam, eller at utsendelsene ikke får noen effekt.

Det er ikke overraskende, gitt hvordan innboksen til abonnentene dine fylles av konkurrerende tilbud og de nylige personvernendringene knyttet til markedsføring via e-post og GDPR.

Når det er sagt - du kan lykkes med markedsføring via e-post. Du trenger bare å finne riktig strategi!

I denne artikkelen gir vi deg 7 tips for å hjelpe deg i gang med e-postmarkedsføring.

1. Lag en plan

Før du starter med en e-postkampanje, er det viktig at du lager en plan.

Planen hjelper deg med å sette klare mål, forklarer hvordan du vil fremstå og beskriver all nødvendig oppfølging. Hva bør planen inneholde?

Her er noen spørsmål du kan stille deg selv før du setter i gang:

  • Hva er målene dine?
  • Hvem er mottakerne dine?
  • Hvor ofte vil du sende e-post?
  • Hvilket innhold vil du ha med i kampanjen?
  • Hvor lenge skal kampanjen vare?
  • Hvordan vil du måle kampanjens suksess?

Planen din behøver ikke å være veldig detaljert. Hvis du har lite tid, er det ideelt å formulere den punktvis. Det viktigste er å ha planen nedskrevet, slik at du kan gå tilbake og kikke på den ved behov.

2. Lag en enkel og strukturert kampanje

En vanlig e-posttaktikk er å samle flere budskap i samme kampanje for å fange så mye interesse som mulig. Her er vårt råd:

Gjør det motsatte.

Sørg for at budskapet er konkret, lett å lese og relevant.

Ikke vært bekymret selv om du aldri har skrevet en e-postkampanje før – Jack Price's “Four Ps” of Persuasive Email Copywriting er et bra sted å starte.

Utgangspunktet er enkelt. De fire P-ene hjelper deg med å strukturere e-postkampanjen slik at du fanger lesernes oppmerksomhet og trigger respons. Dette er de fire P-ene: 

  1. Promise (Løfte)
  2. Picture (Visualisering)
  3. Proof (Bevis)
  4. Push (Trigge)

Begynn med å love kundene dine noe - for eksempel en løsning på et problem de har. Etter dette bruker du språket for å hjelpe leseren med å skape et mentalt bilde.

I neste omgang presenterer du bevis, for eksempel casestudier eller kundereferanser.

Til slutt bør du være veldig tydelig når det gjelder hva leseren skal gjøre som neste steg. Dette betyr at du må inkludere en lenke der leseren kan kjøpe et produkt eller tilby et alternativ som f.eks. en gratis nedlasting for de som ikke er klare for å kjøpe. 

3. Test e-postutsendelsene dine

Det finnes mange metoder for å teste e-postkampanjer. Det behøver ikke å være dyrt eller tidkrevende, men all e-post bør i det minste leses gjennom av en kollega før du klikker på send.

I tillegg er det viktig å teste utsendelsene på forskjellige plattformer. Hvordan ser utsendelsen ut på nettbrett og mobiltelefoner? Vises bildene riktig i alle e-postklienter?

I følge Constant Contact åpnes nå 61% av alle e-postmeldinger på en mobil enhet, og det er en økende trend!e-post markedsføring1.jpg

Kundene kommer til å fortsette å bruke flere forskjellige plattformer for å lese e-post, og du må sørge for at budskapet er tydelig og lesbart på alle enheter.

4. Ha riktig timing

Kunder leser e-post til forskjellige tider og med forskjellig formål. Derfor er det nødvendig at e posten havner i innboksen på det tidspunktet det er mest sannsynlig at den kommer til å bli lest. Til å begynne med kan du sette deg selv i mottakerens sted. Tenk gjennom om kundene dine åpner e post tidlig på morgenen eller kanskje fra sofaen etter arbeidstid. Dette påvirker når du bør sende ut kampanjen.

Forsøk å sende e-post på forskjellige tider av dagen og på forskjellige ukedager for å finne ut hva som fungerer best for deg og kundene dine. 

Hvis du bestemmer deg for å sende e-postkampanjen i løpet av arbeidsuken, viser vår research at tirsdag har høyest åpnerater og flest e-poster åpnes på ettermiddagen (etter kl. 14).

5. Personlig tilpasset e-post

Kundene dine har kanskje mye felles, men i virkeligheten er de veldig forskjellige. Og de ønsker behandling deretter. Dette oppnår du ved å bruke et CRM-system.

Ved å bruke CRM kan du legge til personlige elementer i e-postkampanjen for å gi den et skreddersydd preg tilpasset de ulike mottakerne. Hvor mye du tilpasser e-postkampanjene er opptil deg selv, men du kan individualisere dem ved å bruke:

  • Navn
  • Beliggenhet
  • Kjøpshistorikk
  • Siste innloggingsdato
  • Nylig aktivitet

6. Spør om lov før du sender e-post

Samtykkebasert markedsføring er blitt stadig mer relevant de siste årene og er nå vanlig praksis. Du lurer kanskje på hva samtykkebasert markedsføring innebærer?

Det er normal høflighet å spørre kundene om tillatelse før du begynner å sende dem e-post der du promoterer produktet eller tjenesten din, men det er også et krav i henhold til den nye europeiske personvernforordningen,The General Data Protection Regulation (GDPR).

Markedsføringsguruen Seth Godin oppsummerte praksisen med samtykkebasert markedsføring i et blogginnlegg allerede i 2008. Dette er fortsatt relevant over 10 år senere!

"Samtykkebasert markedsføring handler om privilegiet (ikke retten) til å få levere et ventet, personlig og relevant budskap til personer som faktisk ønsker å motta dette ... [Det] er som dating. Du begynner ikke å mase om salg fra første stund. Du bygger opp tillit over tid, litt etter litt."

Samtykkebasert markedsføring krever at du ber kunder om å abonnere på e-post, i motsetning til å kjøpe e-postlister som inneholder tusenvis av navn på personer som aldri har hørt om deg.

Selv om det å bygge opp en adresseliste er mer tidkrevende, kommer du til å få mye bedre responsrate fordi disse abonnentene faktisk ønsker å få e-post fra deg.

7. Mål resultatene

Som med alle markedsføringskanaler er det nødvendig å måle resultatet av kampanjene. Du kan måle hvor vellykkede utsendelsene har vært ved å bruke disse viktige indikatorene som viser effekten av utsendelsen (KPIs):

  • Leveringsrate
  • Åpningsrate
  • Klikkrater

Leveringsrate er antall faktisk levert av totalt antall sendte e-poster. E-post registreres ikke som levert dersom en e-postadresse er blitt slettet eller ikke er gyldig.

Åpningsrate regnes ut på bakgrunn av antall e poster som er åpnet av mottakerne, sammenlignet med antallet som er sendt ut.

Klikkrate beregnes ut ifra antallet mottakere som klikker på en lenke eller et bilde i e-posten, sammenlignet med antallet e-poster som åpnes. 

Ved å registrere disse viktige indikatorene kan du finne ut hva som fungerer best i e-postkampanjene. For eksempel, hvis du finner ut at en kampanje med et kort emnefelt har høyere åpnerate enn en kampanje med lengre emnefelt, kan du forsøke å skrive kortere titler i fremtiden.

Oppsummering

Nøkkelen til å være en vellykket B2B-markedsfører er å bruke tiden og ressursene dine på aktiviteter som gir deg best resultat.
En aktivitet som kan gi deg gode resultater og ikke krever mye penger, er e-postmarkedsføring.
E-postmarkedsføring lar deg komme nær kundene dine på en måte som ingen annen markedsføringskanal gjør.

Ingen selskaper har ubegrenset med tid eller ressurser, derfor vil man selvfølgelig bruke tiden og ressursene på det som gir best resultater.

Det lureste du kan gjøre, som både skaper gode resultater og samtidig ikke krever mye penger, er e-postmarkedsføring.

Selskaper kan bruke e-postmarkedsføring til å skape en kontakt med kundene på en måte som ingen annen markedsføringskanal kan tilby.

Bruk e-postmarkedsføring for å engasjere kundene dine. Send dem e-post de ønsker å åpne og e-post som får dem til å reagere.

Og hvis du finner ut at e-postkampanjen ikke fungerer den første gangen, trøst deg med at selv de største og beste organisasjonene iblant mislykkes. Mål resultatet og prøv igjen!

Planlegger du å starte med e-postmarkedsføring?

Be om en gratis demo av SuperOffice Marketing her.

 

Vil du ha mer nytt innhold i innboksen?

Registrer deg for vårt nyhetsbrev og lær hemmelighetene om hvordan vi har hjulpet vekstselskaper å få mer omsetning ut av kunderelasjonene.