Nyhet! Marketing automation i SuperOffice CRM.
Les mer 👉 her! 

Marketing automation i SuperOffice CRM!

De 5 beste praksisene innen CRM som kan forbedre kunderelasjonene dine

CRM beste praksiser

Du har endelig startet med en CRM-strategi.

Deretter har du opprettet en CRM-prosess og fullført implementeringen av CRM. Det er supert!

De neste stegene i CRM-reisen din er å samle kundeinformasjon, systematisere salgsprosessen og sende målrettede kampanjer til kundene dine.

Mange tenker på CRM-systemer som produktivitetsverktøy, men de hjelper også med å skape bedre kundeforhold. 

Og når du forbedrer kundeforholdene dine, vil inntektene dine også øke!

I over 30 år har vi bygget sterke forhold til kundene våre. Hver gang en ny kunde starter CRM-reisen sin med oss, deler vi en liste over våre beste praksiser.

Her er 5 beste praksiser for å bygge enda bedre forhold til kundene dine. 

(Merk: SuperOffice CRM-plattformen inkluderer funksjoner for salg, markedsføring og service. Hvis du abonnerer på "kombinert plan", vil du få tilgang til alle funksjonene som er nevnt nedenfor. Men selvfølgelig kan vi også skreddersy en løsning for deg!)

1. Ønsk nye kunder velkommen med en personlig onboarding e-post

Har du fått en ny kunde? Gratulerer! Men jobben din er langt fra ferdig.

Faktisk har dette forholdet bare så vidt begynt.

Så snart avtalen er signert, bør du sende kunden din en velkomstmail.

Forskning viser at kunder elsker velkomstmailer. I gjennomsnitt har de en høyere åpningsfrekvens og en høyere klikkfrekvens enn vanlige markedsføringsmailer. 

Bruk denne muligheten til din fordel:

  • Gratuler nye kunder med kjøpet deres

  • Beskriv hva de kan forvente etter abonnementet

  • Introduser dem for onboardings-teamet og

  • Inkluder nyttige ressurser

Her er et eksempel fra Zapier:

Zapier welcome email

 

Det vi liker med denne malen:

  • E-posten brukes som en guide for nye abonnenter

  • Produktet er en del av meldingen, og dette hjelper nye kunder med å knytte det de kjøpte til velkomstmailen

  • E-posten er skrevet som en handlingsrettet guide, noe som gjør det enklere å følge.

 Er du allerede en SuperOffice-kunde? Flott!

Lag teksten og velg en av malene i SuperOffice Marketing. Hver gang en ny kunde legges til i systemet, kan du automatisk sende en velkomstmail. 

2. Følg opp med kunder som ikke har hatt noen kommunikasjon de siste seks månedene

En økonomisk nedgang truer, og dette kan resultere i tap av kunder. 

Kunder kan forsvinne av to grunner:

  1. Kunden legger ned virksomheten.

  2. Kunden oppnår ikke ønsket resultat.

 Det er utrolig viktig å sørge for at kunden oppnår det de ønsker.

Derfor anbefaler vi at alle selskaper implementerer en CRM-prosess kalt "Kundeopplevelsesmetoden" (CXM).

CXM er en strukturert prosess og metode for å beholde og øke lojaliteten til kundene dine. Det gir deg kontroll over kundebasen din og når du bruker det vil kundene dine være fornøyde. I tillegg vil du kunne redusere kundetapet samtidig som du øker muligheten for mer business.  

Her er et eksempel fra RingCentral på hvordan du kan følge opp:

✍ Eksempel: "Hei [prospektnavn], vi snakket om [tema] tilbake i [måned], og på det tidspunktet var du ikke klar til å ta noen beslutninger [på grunn av X årsak, hvis oppgitt]. Du ba meg om å komme tilbake til deg etter [Y uker/måneder], og nå gjør jeg det! Er du fortsatt interessert i [tema]? Hvis ja, vil jeg gjerne avtale et møte. Hva passer best for deg?"

En annen ting: 

Vær spesielt oppmerksom på de kundene som er mest verdifulle for deg. De bidrar med den høyeste mengden inntekter, så det er viktig å sørge for at de ikke blir glemt eller oversett.

3. Inspirer kundene ved å dele oppdateringer om nye produkter

Vi har alle mye å gjøre, og det er lett å glemme hvorfor vi først ønsket et spesielt produkt.

 Produktoppdateringer er en flott måte å holde produktet ditt i kundenes tanker.

Bruk oppdateringene til å dele en kul ny funksjon, en feilretting eller et nytt produkt som noen av kundene dine har etterspurt.

Slik gjør Canva det:

Canva product marketing email

Kundene dine vil nok sette pris på det. 

 Kunnskapen vil inspirere dem til å bruke produktet ditt mer, og det er vel det vi alle ønsker til syvende og sist? 

Når du skriver teksten, husk at kundene ikke bryr seg om produktet i seg selv. De bryr seg om hva produktet kan gjøre for dem.

Så sørg for at du selger fordelene, ikke bare funksjonene.

Tenk på:

  • Hvilket problem løser produktet eller tjenesten?

  • Vil det hjelpe dem med å spare tid?

  • Hvordan vil produktet gjøre livet deres enklere?

  • Vil det hjelpe dem å tjene mer penger?

  • Hvordan kan du forklare det på en enkel måte?

 Når du har teksten klar, kan du gjerne bruke eller tilpasse en av malene i SuperOffice-biblioteket. 

Ønsker du å bruke din egen merkevaremalskisse for e-postmarkedsføring?

Ikke noe problem – bare legg til HTML-koden i SuperOffice og lag din egen.

4. Øk kundetilfredsheten med live chat

Live chat er den kommunikasjonsformen som gir høyest tilfredshetsrate (73%) blant alle måter å kommunisere med kunder på. 

E-post kommer på andreplass med en tilfredshetsrate på 61%.

Customer satisfaction ratings

Overraskende nok kommer telefonstøtte på en avsidesliggende tredjeplass med en tilfredshetsrate på bare 44%.

Til tross for forskning som viser dette, bruker kun 40% av selskapene i USA, Europa og Kina live chat for å kommunisere med kundene sine.

Dette er en stor mulighet som mange kan gå glipp av. 

Det er også en stor konkurransefordel.

Så hvis dere ikke allerede har det, bør dere nok skaffe dere en live chat.

Live chat gir deg nemlig muligheten til å betjene kundene umiddelbart. Du slipper å vente, og du mister ikke telefonsamtaler eller e-poster. 

Velg en chat-løsning som allerede er integrert med et CRM-system (som SuperOffice).

Siden SuperOffice Chat er 100% integrert med CRM-plattformen, trenger ikke kundene å gjenta seg selv (dette er en gjenganger blant kundenes største frustrasjoner). 

All kundekommunikasjon, enten det er via webskjema, e-post, telefon eller chat, lagres på ett sentralt sted og kan nås av alle i selskapet. 

Dette betyr også at alle i selskapet har de beste forutsetningene til å kunne hjelpe kundene dine når de trenger det mest. 

5. Reduser responstiden med en billettbehandlingsprosess

Ingenting ødelegger et godt kundeforhold raskere enn dårlig kundeservice.

La meg gi deg et eksempel vi har hørt fra en SuperOfficer:

"For to uker siden fikk jeg en faktura på 1000 dollar fra en lokal elektronikkjede for en datamaskin jeg kjøpte måneden før. I konvolutten lå det også en beskjed om at jeg ville bli rapportert til et inkassobyrå hvis jeg ikke betalte beløpet innen fem dager. Jeg prøvde å ringe butikken og sende e-poster, men fikk ikke noe svar! Da jeg endelig fikk snakke med en kundeserviceagent, kunne hun ikke finne mine opplysninger og hadde ingen spor av e-postene jeg hadde sendt - selv om alt var i orden og jeg hadde kjøpt datamaskinen lovlig.”

Dårlig kundeservice som dette gir deg et dårlig rykte som kan være vanskelig å riste av seg. 

Derfor er det viktig å bruke en skybasert supportløsning for å håndtere forespørsler og forbedre kundeservicen din, slik at ingenting går tapt.

SuperOffice Service gjør det enkelt å håndtere kundehenvendelser. Hver henvendelse får tildelt et unikt referansenummer, og all kommunikasjon knyttet til henvendelsen blir sporet.

SuperOffice Service dashboard

Alle i teamet ditt kan raskt få tilgang til all informasjon de trenger ved å søke etter referansenummer, kunde, billettinnehaver, status, periode eller kategori.

Du kan også sette opp systemet med automatiske svar. Når en kunde sender inn en forespørsel, vil de automatisk få en tilbakemelding som bekrefter at forespørselen er mottatt.

Bruk disse beste praksisene innen CRM for å forbedre kunderelasjonene dine

Det er ingen overraskelse at CRM-teknologi er avgjørende for virksomheten din. 

Det kan brukes til å optimalisere interne prosesser, samt å bygge bedre kunderelasjoner.

Det finnes ingen hard-og-raske regler for hvordan CRM "bør" brukes. Hver bedrift er forskjellig, og derfor anbefaler vi alltid å starte med en CRM-strategi.

Mange av selskapene vi jobber med ønsker å forbedre produktiviteten og optimere eksisterende prosesser, mens andre ønsker å få kontroll over kundedataene sine for å forbedre kundeopplevelsen.

Disse to sidene av mynten er like viktige, og selv om de fleste selskapene vil velge en beste praksis og glemme resten, har du nå sjansen til å skille deg ut. Ikke bli som de fleste selskaper - legg disse beste praksisene inn i en strukturert prosess og implementer dem gradvis over tid.

Hvis du allerede er kunde, ta kontakt med oss i dag, så viser vi deg hvordan du kan implementere disse beste praksisene i din SuperOffice-løsning. Den letteste måten er å bestille en demo for å finne ut hvordan SuperOffice CRM kan hjelpe deg å vokse din virksomhet.