Nyhet! Marketing automation i SuperOffice CRM.
Les mer 👉 her! 

Marketing automation i SuperOffice CRM!

3 ulike tilnærminger til CRM: Velg rett for din bedrift

“Not all CRM platforms are created equal.”

CRM skal dekke ulike behov for ulike målgrupper.

De har også forskjellig prisstruktur og en ulik onboarding-prosess som tilpasses individuelle behov. CRM-systemer er også forskjellige i hvordan de er designet og hvordan bedrifter kan dra nytte av dem.

Hvis du akkurat skal til å starte reisen din for å finne riktig CRM løsning for din bedrift, la oss vise deg 3 ulike tilnærminger til CRM - analytisk, operasjonell og samhandlingsorientert, samt hvordan de skiller seg fra hverandre.

3 ulike tilnærminger til CRM

De 3 ulike tilnærmingene til CRM er analytisk, operasjonell og samhandlingsorientert:

Analytisk bruker data som plattformens fundament.
Operasjonell er basert på automatisering av arbeidsmengde.
Samhandlingsorientert bryter ned siloer.

La oss ta en nærmere titt.

1. Analytisk CRM

Et analytisk CRM-system hjelper deg med å samle data, innsikt og informasjon for å iverksette tiltak og drive forretningsvekst.

Karakteristisk vil analytisk CRM inneholde funksjoner som:

OLAP (Online analytical processing): Organiserer store datasett, samtidig. Det kan også hjelpe deg å «forutsi fremtiden» med CRM, ved å fremheve potensielle trender og muligheter.
Data Warehouse: En hub som samler inn og arkiverer data fra flere systemer. Best brukt for å organisere data som kan bli brukt i rapporter for hele firmaet.
Data mining: Analysere data for å løse forretningsproblemer ved å identifisere mønstre og relasjoner.


Er analytisk CRM rett for deg?


Et analytisk CRM-system passer best for bedrifter som er fokusert på datadrevet beslutninger. Den vanlige brukeren av analytisk CRM er dataanalytikere, regnskapsførere og business intelligente-ledere, hvor CRM databasen består av tusenvis (eller millioner) av kontakter.

Eksempler på analytisk CRM inkluderer Zoho, Insightly og Bitrix24.

👉 Hvordan gagner analytisk CRM salgs-, markedsførings- og kundeserviceteam?

Salg: Bruker analytisk CRM til å sammenligne antall B2B salg som er lukket over en viss tidsperiode og forstår hvilken kundegruppe bedriften din avslutter flest avtaler med.
Markedsføring: Bruker analytisk CRM til å måle effektiviteten av dine B2B markedsførings-kampanjer.
Kundeservice: Bruker analytisk CRM for å få innsikt inn i hvor hyppig din kundekommunikasjon er på visse tidspunkter, noe som kan gi deg en bedre forståelse av når du bør allokere flere ressurser.


2. Operasjonell CRM

Et operasjonelt CRM-system vil hjelpe deg å gjøre mer med mindre.

Operasjonelle CRM-systemer er designet for å automatisere og effektivisere forretningsprosesser for å anskaffe nye kunder og til å forbedre kundebevaring.


Er operasjonell CRM rett for deg?


Et operasjonelt CRM-system er best brukt i forretninger som mangler ressurser og som ser etter måter å minimere repeterende oppgaver via salgsautomatisering og automatisering av markedsføring. De mest vanlige brukerne for operasjonelle CRM-systemer er kunderettede team, slik som salg og markedsføring.

Eksempler på operasjonell CRM inkluderer HubSpot, Pipedrive og Salesforce.

👉 Hvordan gagner operasjonell CRM salgs-, markedsførings- og kundeserviceteam?

Salg: Bruker operasjonell CRM til å automatisere steg i salgsprosessen, slik som møter og oppfølgings e-poster.
Markedsføring: Bruker operasjonell CRM til å pleie leads som er i forskjellige stadier av kjøps- og kundereisen.
Kundeservice: Bruker operasjonell CRM til å sende automatiske tilbakemeldings e-poster til kunder eller til å automatisk eskalere hastesaker.


3. Samhandlingsorientert CRM


Et samhandlingsorientert CRM-system vil forbedre internkommunikasjon.

Ikke bare vil det fjerne siloer mellom salgs-, markedsførings- og kundeserviceteam. Det vil også hjelpe deg å kommunisere eksternt, ved å skape en mer sømløs tilkopling med dine distributører, partnere og produsenter.

Er samhandlingsorientert CRM rett for deg?

Samhandlingsorientert CRM-system er best brukt i bedrifter som er kundesentrerte, og som ønsker å forbedre kundeopplevelsen. Som en plattform for hele bedriften, er samhandlingsorientert CRM brukt av alle i selskapet, ikke bare av teamene som møter kundene.

Eksempler på samhandlingsorientert CRM inkluderer Sage CRM, Dynamics 365 og Copper.

👉 Hvordan gagner samhandlingsorientert CRM salgs-, markedsførings- og kundeserviceteam?

Salg: Bruker samhandlingsorientert CRM til å anvise nye prospekter til en spesifikk markedsføringskampanje basert på input fra salgsmøter.
Markedsføring: Bruker samhandlingsorientert CRM til å anvise varme leads til spesifikke selgere basert på e-postkampanjer de har engasjert seg i.
Kundeservice: Bruker samhandlingsorientert CRM til å tagge salgssjefer hvis en kunde har kontaktet kundeservice for å spørre om flere brukerlisenser.


Hva med SuperOffice CRM?


Du har kanskje merket deg at SuperOffice CRM mangler fra eksemplene ovenfor.

Grunnen til dette er enkel – SuperOffice CRM er en analytisk, operasjonell og samhandlingsorientert CRM. Det er det som gjør den unik!

Til forskjell fra andre plattformer, ble SuperOffice CRM bygget for team som møter kunden fra starten av, og er den eneste plattformen som bruker samme teknologi og UI for salg, markedsføring og kundeservice funksjoner (som gjør onboarding av brukere raskere!).

Er SuperOffice CRM rett for deg?

SuperOffice CRM er designet for bedrifter som ser CRM som en kritisk del av suksessen til virksomheten deres. De fleste brukerne som jobber med SuperOffice CRM er innen salg, markedsføring og kundeservice. Likevel, bruker alle SuperOffice ansatte, inkludert IT, regnskapsføring, administrerende, og C-suiten – SuperOffice på daglig basis!

👉 Hvilke fordeler gir SuperOffice CRM salgs-, markedsførings- og kundeserviceteam?

Analytisk CRM: Håndter pipeline bedre med rapporter som fungerer fra første stund. Få innsikt i hvilke prosesser som har stoppet opp og hvilke prospekter som er nærmere kjøp. Salgssjefer kan få en oversikt over prestasjonene til alle selgerne sine med CRM dashbord.
Operasjonell CRM: Automatiser registreringsprosessen for kunder fra webskjemaer, landingssider og e-postsekvenser. Ikke noe flere manuelle og tidkrevende e-postkampanjer. Automatiser din kommunikasjon, samtidig som du holder det personlig.
Samhandlingsorientert CRM: Sett kunden i sentrum av din virksomheten din og gi alle den samme tilgangen til å se engasjement og kommunikasjonshistorikk – gi alle den konteksten de trenge for å levere en bedre kundeopplevelse.

Konklusjon


Det er 3 ulike tilnærminger til CRM.

Du kan velge fra analytisk, operasjonell eller samhandlingsorientert CRM til å støtte opp om din virksomhet.

• Velg analytisk CRM hvis du vil få tak i de viktigste målingene om kunden din for å kunne ta mer strategiske beslutninger
• Velg operasjonell CRM hvis du vil øke automatiseringen innenfor din organisasjon – det være seg innen salg eller markedsføring.
• Velg samhandlingsorientert CRM hvis du vil øke transparensen av kundedata på tvers av teamene.

Men, det er et fjerde valg, også! 😉

Velg SuperOffice CRM hvis du vil ha den beste CRM programvaren til å hjelpe deg:

• Bruk analytisk til å drive frem smartere forretningsavgjørelser og ta kontroll.
• Automatiser eksisterende prosesser og kutt ned på tidkrevende repeterende oppgaver.
• Forbedre samarbeid for å eliminere siloer og gi en bedre kundeopplevelsen.

Så, hva lener du mot?

Vil du lære mer om SuperOffice CRM?

Book en 30-minutt demo med en av våre produkteksperter her. Vi vil gå gjennom analytisk, operasjonell og samarbeidsorienterte deler av CRM sammen med deg. Men viktigst av alt, vi vil vise deg hvordan de jobber sammen – for det er slik du bruker en CRM til å vokse din forretning!