CRM-LØSNINGEN SOM ENDRET SALGSTEAMET
Dette er historien om hvordan Sharp UK brukte SuperOffice CRM for å oppnå følgende resultater:
- Mer forretningsmessig åpenheten og nøyaktighet i salgsprognoser
- Mer konkurransedyktig markedsføring tilpasset kundeprofiler
- Mindre risiko for at flere selgere jaktet på samme mulighet
- Dramatisk reduksjon i administrativt arbeid knyttet til salg
- Økt skalerbrahet i styringen av salgsprosessene
- Økt verdi på kundekontoene med forbedret forretningsinnsikt
- Økt salgskapasiteten med standardiserte prosesser som krever mindre tid av de ansatte
- Sanntidsrapporter som kan genereres automatisk, noe som sparer to dagers arbeidstid per rapport for en analytiker
- Færre salgsforstyrrelse som følge av endringer i roller og ansvarsområder
Om selskapet
Sharp UK er en del av den verdenskjente produsenten med samme navn. De lager avanserte teknologier som forbedrer velferd og effektivitet.
Sharp UK lette i utgangspunktet etter en CRM-plattform de antok måtte skreddersys. Men de valgte i stedet SuperOffice CRM. Systemet har bidratt til å endre hvordan Sharp UKs salgsteam jobber, og hjulpet dem med å oppnå bedre resultater.
UTFORDRINGEN
Sharp har et bredt utvalg av arbeidsplassteknologi, men i Storbritannia yter selgerne en relasjonsbasert service som ofte tilbys av lokale underleverandører. B2B-porteføljen er kompleks, alt fra dokumenthåndtering og administrasjon av print-løsninger til visuelle løsninger og support av IT og telefoni.
Richard Hornsby er kommersiell leder hos Sharp UK og ønsket et CRM-system som kunne gi bedre:
- skalerbarhet i salgsledelse
- sporing og nøyaktighet i salgsprognoser
- segmentering av kundedatabasen
- effektivitet i administrasjonen av bedriftens kontakter
- tilgjengelighet av kundeinformasjon
- kontinuitet ved bytte av selgere
- effektivitet i administrasjonen
- forretningsinnsikt for å forhindre tapte muligheter
Det å finne en CRM-programvare som ville forbedre Sharps kundehåndtering og arbeidsdagene til de ansatte viste seg å være viktigere enn noen kunne ha forestilt seg.
LØSNINGEN
SuperOffice CRM er 100 % konfigurerbart, så Richards team trengte ikke å vurdere muligheten for skreddersydd programvare. SuperOffices kraftige, modulære CRM-verktøy gir maksimal avkastning igjen på investeringen.
"Vi ønsket oss et verktøy for kunderelasjoner som var tilpasset Sharp, for å kunne maksimere den forretningsmessige effekten og samtidig gjøre hver kundes opplevelse best mulig, uten å presse våre selgere for mye. Det måtte være et CRM-system som vokste sammen med oss."
Det var spesielt ett krav som var nytt. Salgsteamene trengte et integrert verktøy som kunne lage en infografisk presentasjon av hver enkelt kunde og hver relevante bransje. Der ville selgerne se hva Sharp kunne tilby kunden og bransjen, og det ble tydelig hvilke salgsmuligheter de hadde, men som de ellers kunne ha gått glipp av.
RESULTATENE
Etter at SuperOffice CRM-løsningen ble rullet ut, ble fordelene for Sharp og kundene snart veldig tydelige.
Når versjonssporing og detaljert informasjon om produkter og tjenester bare er noen tastetrykk unna for selgerne kan de gjøre dette tilgjengelig for kundene umiddelbart. Hver selger har ansvaret for mellom 300 og 400 kunder, så dette har redusert administrasjonsbyrden betraktelig.
"Rapport-dashbord i SuperOffice CRM gjorde det mulig for salgsledere å få et tydelig inntrykk av salgsaktivitetene til teamet sitt. De kunne også identifisere nye salgsmuligheter og finne ut når, hvor og hvordan mulighetene kunne gi reelle salg. Dette gjorde de til bedre salgsledere og veiledere."
Administrasjon av kundedatabasen og segmenteringen ble radikalt mye bedre. Da kunne markedsføringsbudskapene skreddersys individuelt til hvert prospekt.
Hvis en kundeansvarlig tok langtidspermisjon eller fikk en ny jobb, gjorde informasjonen lagret i SuperOffice CRM det mulig å overføre ansvaret til en ny selger, uten å miste momentum. Og da Sharp kjøpte opp et annet selskap, førte CRM-systemets åpenhet til at risikoen for at flere selgere jaktet på samme prospekt ble kraftig redusert.
Den infografiske rapporten pleide å ta flere dager å produsere. SuperOffice automatiserte genereringen av rapporten og ga ledere sanntidsrapporter om salgsmuligheter.
"SuperOffice CRM gir salgsteamet vårt informasjon som gir dem en bedre forståelse av utfordringene kundene står overfor. Tilgangen på denne informasjonen har også gjort markedsføringen vår mer konkurransedyktig."
"Selv om forskjellen som SuperOffice CRM har gjort for oss er åpenbar, var den spesielt viktig i løpet av de første 12 månedene av pandemien. SuperOffice ga oss en plattform hvor salgs- og markedsføringsteamene kunne jobbe trygt og effektivt hjemmefra."
"Det er avgjørende for alle parter å ha de riktige teknologiene på plass, for å hjelpe oss alle med å trives i denne nye normalen. I dag kunne ikke salgsteamene våre klart seg uten SuperOffice CRM."
konkluderte Richard.