Implementering av SuperOffice CRM
Video: Erling Christoffersen forteller hvordan Solskjermingsgruppen gikk frem når de gjennomførte implementering av SuperOffice CRM, og hvilke resultater de har oppnådd.
I over 20 år har Solskjermingsgruppen levert solskjerming av høy kvalitet til proff- og privatmarkedet i hele Norge. De er 56 ansatte med hovedkontor på Alnabru i Oslo. De leverer solskjerming til entreprenører, næringsbygg, bolig og restaurantprosjekter.
Utfordringen
Før implementering av SuperOffice CRM var en av utfordringene til Solskjermingsgruppen mangel på et felles system og rutiner.
Informasjon om kunder, prosjekter, salg, aktiviteter ble liggende på hver ansatt sin pc i form av excel-ark, Outlook og fellesserver.
Dette førte til mangel på kontroll og oversikt i salgsprosesser. De kunne se hva som ble solgt, men ikke forventet salg i fremtiden. Potensielle salg ble lagt inn i excel-ark og disse ble oppdatert i varierende grad.
Det ble behov for et hjelpemiddel for å strukturere og sette deres arbeidsflyt i system, slik at de kunne få mer kontroll over salgsprosesser, oppfølging av den enkelte selger og prosjekt-implementeringer.
Løsningen
Vi startet med å sette oss et mål for hva vi ønsket å oppnå
ved å bruke SuperOffice som vårt kundeinfo-system.
Når det var gjort hadde vi klar og tydelig involvering av toppledelsen fra dag én.
Vi satte opp en salgsprosess i tett samarbeid med konsulenter fra SuperOffice. Hvor vi også inkluderte og involerte medarbeiderne i alle leddene av prosessen.
Til slutt hadde vi en god og dokumentert opplæring hvor vi var tydelige på at når vi var i gang så var det SuperOffice som var svaret på våre spørsmål og ikke andre støttesystemer.
Resultatet
Når vi valgte CRM-system var et av målene at det skulle være et brukervennlig system. Det har vi fått med SuperOffice.
Vi ser at vi har fått en samlet oversikt over alle salgsmulighetene vi har.
Vi har samlet viktig informasjon og all korrespondanse som går mellom medarbeidere hos oss, og våre kunder og samarbeidspartnere.
Salgsledelsen har fått et verktøy for å coache selgerne på en annen måte.
Vi ser at selgerne får hjelp i det, ved at de ser mulighetene som ligger i sine markeder, for å nå budsjettene de har fått og som er tøffe.
Denne coaching muligheten er viktig for oss for å videreutvikle salgsavdelingen vår kontinuerlig, til å bli dyktigere i de ulike salgsfasene.
Totalt sett har vi fått et system hvor vi har bedre kontroll, og hvor vi har økt effektiviteten 20-40% på hver selger.
Vi anbefaler SuperOffice CRM på det sterkeste nettopp på grunn av brukervennlighet og måten systemet hjelper oss med å følge opp kundene på en mye mer profesjonell måte. SuperOffice har blitt ryggraden i vår bedrift, avslutter Christoffersen.
Gevinster:
- Sporbarhet: Oversikt over avtaler og korrespondanse sikrer økonomisk kontroll
- Det er blitt lett å jobbe mer effektivt
- Coaching mulighet sikrer kontinuerlig utvikling av salgsavdelingen
Vil du vite hemmeligheten bak veksten til disse bedriftene?
Registrer deg for vårt nyhetsbrev og få spesiallaget innhold i innboksen din. Det kan hjelpe deg å få mer omsetning ut av relasjonene dine.